Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Sterckeman forum
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Sterceman eller hva`...  Svend Erik 21.2.2006 |  18:45  
Vi er helt nye inden for campinglivet via campingvogn og er i færd med at se os om efter et emne. Vi har set adskellige vogne, bl. a. en Sterckeman som umiddelbart passer fint til vores behov. Den næste forhandler vi konsulterede advarede og på det kraftigste imod Sterckeman.Det skulle være noget med bl.a. være noget med dårlige leverancer med reservedele o. l. Kan vi indhente nogle kommentarer og erfaringer vedr. dette? Samtidig overvejer vi opvejning af vores Renault Megane 1,6, årg. 2000 med egenvægt 1075 kg.Erfaringer og kommentarer?
Svend Erik

Husk at evt. opvejning evt. kræver ..   Henrik Outzen 21.2.2006 |  18:52
Husk at evt. opvejning evt. kræver BE kørekort, såfremt den bliver opvejet til at måtte trække mere end 1125 kg. (egenvægt + 50 kg.).

Iøvrigt er renualt nok det bilmærke der må trække mindst, selv en stor Laguna må næsten intet trække. Jeg aner ikke hvorfor, men det må jo være noget importøren el. producenten har bestemt.

Det er som altid farligt i dette forum at sige noget negativt om et mærke, så det holder jeg mig lige fra ;o) men Sterckeman er nok en vogn i den billigere ende uden at det nødvendigvis behøverr at være dårligt.

Mvh.
Henrik.
Hvilken model Sterckeman har du set..   Henrik 21.2.2006 |  19:58
Hvilken model Sterckeman har du set på ?
Er det en ny eller en brugt ?
Hvad har du ellers set på som alternativ ?
Hilsen Henrik
Hej Henrik Den Sterckman vi har set..   Svend Erik 21.2.2006 |  21:51
Hej Henrik
Den Sterckman vi har set er en 2003 Starlet 420 CP som skal koste 66.800,- + lev. Efterfølgende har vi oplevet en 1999 Adria B 360 til 57.000.-. Een forhandler ville få en 2000 T.E.C. 400 DD ind som skulle være særdeles velholdt til 67.000.- alt. incl.
Ved studie på "nettet" har vi erfaret at Adria står sig godt, rent vægtmæssigt, så det kunne blive udslagsgivende. Vi skal iøvrigt til Køge Caravan Center i week-end'en og se på et par Adria (Unica B Exclusive 391 & Unica A 430) som vi, til nød, kan bruge m. vores nuværende vægtgrænse. Se dem evt. på "nettet". Men vi skal lige have opvejningen på plads før vi bliver helt seriøse. 900 kg totalvægt begrænser jo udbuddet en del. Vi er et bedsteforældre-par omkr. de 60 som har en drøm om, ind i mellem at kunne invitere et par børnebørn ad gangen med på tur. (Vi har 7 stk. så det er lidt af en turnus at komme igennem). I øvrigt har jeg lige talt med en tidligere kollega som har fået opvejet sin ældre 2,0 Laguna fra 1100 kg til 1300 kg. Den med kørekortet var jeg opmærksom på, men kan vi "redde" bare 100-150 kg er vi kommet langt, men vores 1,6'er skal jo også kunne trække det. Heldigvis er der da indtil flere gear i sådan een.
Hilsen Svend Erik
Hej Henrik Nu begynder jeg at bland..   Svend erik 21.2.2006 |  22:31
Hej Henrik
Nu begynder jeg at blande alle mine udprintede sider godt og grundigt sammen. Det er faktisk et par Adria Linea 440 TD fra hhv. -92 og -94 vi i første omgang vil koncentrere os om.
Mvh. Svend Erik
Lige meget hvilket mærke, så husk f..   Cyrano 21.2.2006 |  23:40
Lige meget hvilket mærke, så husk for guds skyld, eller hvem som helst ellers, at få lavet en fugttest. Er den OK vælger I den I bedst kan lide. Den der er mest velholdt. Det er fugten, der er problemet. Alt andet kan laves.
Renault Mégane, god trækker Minn Mé..   Jens Hatting 22.2.2006 |  8:47
Renault Mégane, god trækker
Minn Mégane 1.6 er blevet vejet op, så den nu må trække 1100 kg og det gør den helt fantastisk. Jeg har en Knaus Südwind 395 TK, 1000 kg, men har da også kigget på Sterckeman. Spændende letvægtere og mange forskellige indretninger.
Venlig hilsen Jens
Hvordan og hvem kan lave en fugttes..   Marianne Madsen 22.2.2006 |  21:03
Hvordan og hvem kan lave en fugttest?
Til Marianne: Enhver forhandler med..   Jesper Hedegaard 22.2.2006 |  22:11
Til Marianne: Enhver forhandler med et rimeligt værksted kan gøre det - dem, der er DCU Testcentre burde alle følge en standardiseret fremgangsmåde - resten gør det sikker på samme måde.

Til Svend-Erik: 391DK'eren, formoder jeg. Altså den med køjer på langs, bagerst i venstre side. Vi har haft lejet både den og 430DK'eren (køjer på tværs bagi) og ku af flere grunde bedst li' 430DK'eren. 391DK har et _meget_ lille toilet med en klaphåndvask. Dels skal du helst bakke ind med bukserne nede (!), dels oplevede vi at håndvasken ikke tømtes helt gennem afløbet - altså løb der lidt vand ned ad væggen hver gang du klapper vasken op. Det løber ned bag toilettet og ud på gulvet :o( Vi lærte hurtigt at bruge køkkenvasken i stedet. Ellers en OK og hyggelig indretning, der dog lige mangler de - ret få - centimeter i længden, som 430DK har.
Selvom 430DK er lidt smallere gør den øgede længde (428 i stedet for 392 - bredden på 391 ka jeg ikke finde) at den føles større. Samtidigt med at toiletrummet får en meget bedre størrelse får i mere gulvplads midt i vognen. Og der har vi køkkenet - den ekstra plads føles mest "tilstede" ved køkkenet og bagud til køjerne. Og det er absolit et plus for rumoplevelsen.
Vi har haft lejet nok en Adria og derefter købte vi en ny 430PH'er. Dejlig vogn, hvor vi absolut ikke ku se fornuften i at købe en meget dyrere vogn fra nogen anden fabrik; Adria har siden 96-97 haft solide og fornuftigt byggede vogne på programmet.
Vi var faktisk også ved at købe en Caravelair (Sterckemann's søster - samme vogne med lidt forskelligt udstyr), men den blev vi heldigvis snydt for. Heldigvis fordi vi egentligt allerede viste at Adria leverer bedre kvalitet. Prøv selv at sammeligne; "træet" i Adria står med en helt glat overflade - Sterckemann står med en mattere og nupret overflade. Ser næsten ud som om "træoverfladen" er klistret på en spånpladen der har fået fugt. Samtidigt er indersiden af alle møbelplader samt hylder af råt krydsfiner. Siddeflader var også væsentligt kortere (ryg-til-kant) end i den Adria, vi købte. Begge havde samme indretning, så sammenligningen var på mange måder nærliggende.
Adrias gaskasse er væsentligt dybere - bare vent til i finder ud af hvor meget man skal ha med ;o)
At vi så solgte Adria'en allerede efter 13 måneder skyldtes kun at vi ikke var tilfredse med indretningen - det duede ikke rigtigt til os 3 (2 v + 1 8-årig). Og så faldt vi over den vogn, vi savlede over for 3 år siden, men dengang var den ny - og til nypris - ufff ! Nu ku vi så købe den til en langt mere fornuftig pris, trods at man faktisk ikke kan finde brugsspor i den. Og nu følte vi os også så sikre på at vi fortsat vil bruge vognen ganske meget - så føltes den øgede gæld mere fornuftig ;o)

Men se nu at komme ud og kigge på - det vil give jer meget bedre idee om hvilken vogn, der passer jer - både mht pris, kvalitet og indretning.
Vi brugte kun 3-4 år på at kigge og leje før vi "sprang ud" ;o)
Det kan du selv. Men jeg tror ikke .. Jens-Peder Rasmussen 22.2.2006 |  23:02
Det kan du selv. Men jeg tror ikke du kan gøre det godt nok, for der er mindst 3 ting der skal være opfyldt plus lidt ubekendte.

1. Du behøver en fugtmåler.
For at kunne måle fugten skal du have en fugtmåler. Du kan godt bygge den selv, og det er der flere andre der har skrevet om før. Men du kan også købe en i de fleste velassorterede byggemarkeder og farvehandlere. De har en fugtmåler, som har 2 nåle du kan stikke ind i væggen for at måle om den er tør nok til at blive malet. De fleste målere måler mellem 8 og 22 % fugt. Campingforhandleren har en fugtmåler der er lidt mere avanceret og selvfølgelig meget dyere. Han kan måle mellem 5 og 85 % fugt. Nålene sidder for enden af en ledning, så mekanikeren kan komme ind i alle kroge og under gummilister. Jeg ved ikke hvad deres fugtmåler koster, men den er sikkert dyr.

2. Du skal vide hvor du skal måle.
Det kan være forskelligt fra vogn til vogn hvor du skal måler. Og der kan være forskellige steder, alt efter vognens alder. På www.campingstuff.dk finder du et eksempel på et måleskema. Her nævnt hvor der skal måles. Men ikke i detaljer. Skal du f.eks. måle alle gaskassens samlinger i hele vognens bredde? Hvad nu hvis dine nåle ikke kan nå ind til træet? Hvad nu hvis du kommer til at prikke hul i den vandtætte fuge? Og så videre. Det er ikke nemt. Nogen steder er oplagte, andre er mere spektakulære. Her tror jeg de fleste hobbymekanikere kommer til kort.

3. Du skal vide hvornår der er tale om en fugtskade.
Du skal vide hvornår der er tale om midlertidig og en regulær fugtskade. Når du træder ud af badet (hvis du hører til dem der bader ;-) ) er du meget våd. Hvis du ikke tørrer dig, er du alligevel tør efter ca. 10 minutter, og dit hår efter ½ time. Det samme gælder med campingvogne. Måler du i regnvejr, eller lige når sneen er tøet, er der nok stor chance for at finde områder, der er meget fugtige, måske for fugtige. Står vognen f.eks. op ad en hæk eller under et træ, så er den sikkert mere fugtig end hvis den står i en lade. Det er nok yderpunkterne, men du forstår sikker hvad jeg mener.

Hvis du har haft din vogn til fugttest, så kan du sikkert se grænseværdierne på kontrolskemaet. Jeg kan ikke huske dem, men jeg mener det begynder at blive kritisk ved 15 % og farligt ved 20 %, Ved 25 % er der en fugtskade. Min måler kan kun måle til 22 %, men om der er 22 % eller 25 % er vel lige skidt. Vi havde for et par år siden en fugtprocent på 22 i en hjulkasse i april måned. Vognen havde stået hele vinteren op ad en hæk under et stor grantræ, som jeg desværre ikke måtte fælde. Værkføreren sagde dog, at jeg skulle slå koldt vand i blodet og vente en uges tid, før vi målte igen. Efter en uge var de 9 % fugt i hjulkassen, og i senere august kun 4 %, så det er ikke lige meget hvor og hvornår der måles.

Der er en anden type fugtskade, nemlig den tørre, som kan være svær at måle og finde. En tør fugtskade er en fugtskade, hvor træet er blevet tørt igen, så tørt, at det smuldrer når du kradser i det. Den type skade kan du ikke altid se, da den befinder sig bag yder- og inderbeklædning. Så her kræves enten professionel eller erfaren hjælp. Jeg har set mange vogne, også nyere og sågar helt nye, hvor vandet er løbet ind i vognen og ned langs indersiden, fordi der ikke vare fuget godt nok, eller hvor fugen var glemt. Jeg har også set flere vogne, hvor ejeren selv har sat en antenne op, eller på anden måde skåret hul i siden eller taget af vognen, og så ikke fået fuget godt nok. Så får du næsten med sikkerhed en skade, men sjældent ved hullet, men derimod nede ved gulvet, hvor vandet lægger sig tilrette.

4. Jeg skal ikke afgøre om du kan måle selv. Det ved du selv bedst. Men jeg ville ikke tage ansvaret for andre en min egen vogn. Og er den nyere, så vil jeg helle ofre de godt 600 kr. det koster hos en forhandler. Andre kunne ikke drømme om at betale for det. de kan nemlig bedst selv. Og det er ok for mig vi lever i et frit land. Jeg er heller ikke bekendt med, at finansieringsselskaberne forlanger periodiske test fra en autoriseret forhandler, hvis vognen er finansieret. Men det må være ærgerligt at skulle ofre mellem 5 og 25.000 kr. af vognens friværdi, fordi der er sparet på eftersynet. Om forhandleren er dygtig nok er jo en tillidssag. Jeg har set både omhyggelige og endog meget omhyggelige mekanikere og værkførere. Jeg er kommet på det samme værksted med mine egne vogne, og har altid været tilfreds med arbejdet, også selv om jeg har haft en mindre fugtskade ved servicelugen til toilettet i en 6 år gammel vogn desværre fra før den tid, hvor der det blev almindeligt med 5 års fugtgaranti.

Vedr. service har jeg den holdning, at der skal være et årligt eftersyn på vogn og undervogn med fugttest hvert år og gastest hvert andet. Så føler jeg mig sikker også fordi der er et par smørepunkter, som kræver eftersyn, på de fleste vogne.

Håber du kan bruge svaret. Men fortæl I andre, hvad I gør, så der er erfaring at trække på. OG undskyld, hvis det er for langt.

mvh
J-P. Rasmussen
Campingvognsredaktør ved www.campingferie.dk
jpr@campingferie.dk

PS
Det er ikke kun et spørgsmål om teknologi. F.eks. fik en af mine kollegaer pest i hans glasfiberbåd. Den skulle derfor repareres og behandles igen. Inden den kan males efter reparationen skal den være helt tør. Selvfølgelig har værftet elektronisk måleudstyr, men de bruger alligevel dette gamle håndværkerråd. Båden skal stå inde i en tør hal gerne malerværkstedet. Pak bådens skrog ind i husholdningsfilm om aftenen og kontroller næste morgen om der er fugtbobler under plasticen. Er der det, er båden ikke tør nok, for malingen kan ikke binde godt nok på glasfiberen. Et enkelt næsten for enkelt råd der virker med sikkerhed i den maritime verden. Det er desværre lidt mere besværligt med en campingvogn.

Forstør Zoom
Sterckeman Starlett 420 CP årgang 2..   Dorthe & Freddi 23.2.2006 |  13:56
Sterckeman Starlett 420 CP årgang 2003, er en rigtig dejlig vogn med fast dobbeltseng, toilet og endekøkken. Lige en som jeg vil mene, passer til en bedsteforældre-par, som gerne vil have et par børnebørn med ud en gang i mellem. Da vi er to voksne og 2 lidt større børn, så har vi valgt at sælge vores vogn - Så skulle det have en intersse så har vi altså en til salg til kr. 69.500. Med fortelt, DWT med alu-stænger (købt i 2005). Vognen befinder sig i Næstved og billeder kan mailes, hvis det skulle have nogen interesse.
Foreløbig tak for de forskellige "i..   Svend Erik 23.2.2006 |  22:20
Foreløbig tak for de forskellige "inputs". Som det nok fremgår er vi ret nye i "branchen" så vi suger naturligvis meget gerne indtryk til os. Mht. opvejning er vi kommet så langt at vi sidder med dokumentation fra importøren som godtgør at sådan en "knallert" som en Megane 1,6 kan opvejes til hele 1250 kg. Vi er helt opmærksomme på at vi skal nøjes med de 1125 kg af hensyn til kørekort-reglerne. (Bilens egenvægt 1075 kg), men det åbner unægteligt for en del flere muligheder for størrelsen af campingvogn hvilket vi helt sikkert vil benytte os af. Vores børnebørn bliver jo også større og så har vi jo rigeligt af dem. Tid for syn er allerede bestilt og en del af week-end'en vil sansynligvis blive brugt til at kigge os omkring. I øvrigt indeholder vores dokumentation 34 forskellige Megane-varianter og de ligger alle mellem 1200 kg og 1300 kg som max. Om nogen ønsker oplysninger på en konkret model, så er vi til disposition. Vi arbejder videre på sagen.
Venlig hilsen Marianne & Svend Erik
Hej Dorthe & Freddi. Som I kan se i..   Svend Erik 24.2.2006 |  0:31
Hej Dorthe & Freddi.
Som I kan se i vores forrige indlæg vil vi da helt sikkert udnytte den øgede vægtgrænse. Tillige forestiller vi os at vore egne børn med hhv. 3 og 4 børn vil sætte pris på at blive tilbudt at låne køretøjet ind imellem. Med så store familier skal de jo nok få "brugt alle pladser". De må hver især, med deres biler trække 1100 - 1200 kg. Men tak for tilbuddet. Hilsen Svend Erik
Hej Svend Erik Jeg har en Renault ..   Lars 17.5.2006 |  12:45
Hej Svend Erik

Jeg har en Renault megane scenic fra 2002, 1,6I. Er den evt. på din Liste? Pt. må den kun trække 950 og har en egenvægt på ca. 1325 kg.

Mvh Lars
Hej Lars. Ser først lige nu dit ind..   Svend Erik 22.5.2006 |  13:54
Hej Lars.
Ser først lige nu dit indlæg.Den liste som jeg er i besiddelse af omfatter desværre kun såkaldte "Hatchback's" og altså ikke Scenic.(Der findes åbentbart 34 model-varianter bare i Hatchback.) En frisk forhandler bør kunne skaffe en liste hvor din bil figurerer! Jeg er iøvrigt, i disse spalter, kommet til at være lidt vidtløftig i mine udtalelser mht. den opnåelige anhængervægt. Ved nærlæsning af alle rubrikker og kolonner viste det sig at den øvre grænse er 1000 kg. Det var en forøgelse på 100 kg fra det oprindelige, hvilket så blev fratrukket på bilens tilladte totalvægt.(Bilens egenvægt er 1075 kg.) Vi har iøvrigt anskaffet en 1½ år gammel Adria Altea 432 PX som vi skal ud og indvie i Kr. himmelfart-ferien. (Ja - ja, vi skal nok huske støvler, regntøj og et par gode bøger samt et par flasker rødvin). Held og lykke i det videre projekt.
Hilsen Svend Erik

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail