Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Udstyr og Tilbehør
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Batteri Booster  Johnny 3.10.2018 |  17:26  
Hej
Jeg agter at få installeret en batteri booster på min campingvogn.

Hvad kan anbefales? Råd modtages.
Findes der noget der både kan tage 230V og 12V. Altså en slags kombi model.
Således at man ikke behøver 2 opladere i campingvognen.

Den skulle gerne kunne lade en 90 - 110Ah batteri op, og den må også gerne kunne klare AGM batterier, da jeg agter at skifte til en sådan.

Tak for hjælpen

Kort sagt denne fra Danpower kaldet..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 3.10.2018 |  20:06
Kort sagt denne fra Danpower kaldet Dan1212H
rhodocampist.blogspot.com
http://www.danpower.com/product/bat..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 3.10.2018 |  20:08
www.danpower.com
Hej Johnny Jeg har en ubrugt dan12..   Karl Ejnar Christensen 4.10.2018 |  16:48
Hej Johnny

Jeg har en ubrugt dan1212H, som jeg ikke fik brugt, da vores nye CV har indbygget booster. Men den ligger i depot, og jeg kommer ikke i nærheden af den før midt i november. Så hvis du kan vente til den tid, kan vi sikkert finde en god pris på den.

dan1212H kan lade batterierne via én af ialt tre indgange. 12V fra bilen, 12V fra en omformer fra 230V eller fra solceller. Der kan læses mere om det i den tekniske beskrivelse her: www.danpower.com

NB: Den skal have en omformer fra 230vac til 12VDC, men den erstatter jo så en evt. 230v lader.
CITAT "NB: Den skal have en omforme..   Johnny 4.10.2018 |  17:23
CITAT "NB: Den skal have en omformer fra 230vac til 12VDC, men den erstatter jo så en evt. 230v lader. "

Vil det sige, at den skal have en 12V omformer tilsluttet, for at kunne lade et 12V batteri. Det lyder mystisk.

Citat. "12V fra en omformer fra 230V" ikke forstået.

Sætter man ikke bare 230V til 1212H, og så omformer den til 12V og oplader batteriet?
Dvs at jeg måske bare kan lade den ..   Johnny 4.10.2018 |  17:32
Dvs at jeg måske bare kan lade den batterilader blive siddende, som er der i forvejen, og lade den lade batteriet op fra 230V?

Og så kan 1212H blot blive tilsluttet fra bilen og så videre til batteriet som så blive opladet når jeg kører.

Det giver måske bedre mening, for mig.
Ja, eller rettere, den skal have en..   Karl Ejnar Christensen 4.10.2018 |  18:18
Ja, eller rettere, den skal have en spænding på 10-36V ind på hver af de tre indgange. Du kan godt lade din lader blive siddende, og hvis du ikke har solpanel på, så kan du faktisk bruge en simplere (og billigere) booster fx: www.danpower.com

Ved ikke lige, hvorfor de tilsyneladende er i restordre?

Der findes sikkert også andre fabrikater.

Jeg har ikke set nogen, som kan køre med direkte netspænding på en indgang.
En dyr løsning. Booster og lader i ..   P. Gug-Kjeldsen 4.10.2018 |  19:19
En dyr løsning. Booster og lader i samme kabinet.
649 !
https://www.fritz-berger.de
mvh Gug, GSM
Den er for kraftig. Ville stadig r..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 4.10.2018 |  19:57
Den er for kraftig.
Ville stadig rage dan1212h, eller primepower.
Schaudt laver også en evt
Rage-tage..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 4.10.2018 |  19:57
Rage-tage
1212h kræver 5A Fint nok a..   Ole Gottliebsen 7.10.2018 |  7:53
1212h kræver 5A
Fint nok at man interesserer sig for hvor mange volt der skal til, men hvad med amperen? Hvor mange timer? Eller hvor store solceller skal der til, for at få et ordentligt udbytte? Og hvor stor en lader skal der til? Boosteren arbejder først ved 5 ampere! Havde en på min forrige vogn, dejligt med alle indgange samlet et sted, måtte sætte min lader uden om, direkte på batteriet, måtte sætte mine solceller uden om med egen regulator, så var der kun boosteren tilbage, ok, men så var det pludselig en dyr løsning. Ved ikke hvorfor folk vil have en stor lader, når laderen kan bruges er der jo 230V til vognens almindelige 12V forsyning. Så en lille stabil Cetek er alt nok.
Hej Ole, Hvor læser du at boosteren..   Jan Thomsen 7.10.2018 |  9:44
Hej Ole,
Hvor læser du at boosteren kræver 5A, for at lukke op. - Jeg har flere gange oplevet problemer med at solcellen ikke lader ind, selvom jeg ville forvente at den skulle gøre det.
Ikke oplyst De 5A..   Ole Gottliebsen 7.10.2018 |  12:58
Ikke oplyst
De 5A står ikke beskrevet nogen steder, men jeghavde meget vrøvl med min booster, så jeg talte med fabrikanten flere gange. "Din lader skal give mindst 5A for at virke", ok. Senere var der fejl (ikke nok fra solcellerne). Prøv at bytte om på ledningerne, det er samme styrke de skal arbejde med. Så konklusionen er at der skal 5A ind for at starte boosteren. Og derfor virker solceller kun ved høj sol.
Hej Ole. Det er jo en interessant ..   Karl Ejnar Christensen 7.10.2018 |  13:51
Hej Ole.

Det er jo en interessant observation, du beskriver her. Det gør jo dan1212h mindre attraktiv, synes jeg. Desværre nåede jeg jo ikke at afprøve boosteren i praksis, fordi vi skiftede CV i "utide", og den nye Alpina har som sagt indbygget booster.

Hvis jeg havde vidst det, ville jeg nok have gjort mere for at returnere boosteren i sin tid, men nu er det jo lidt for sent. Det er over to år siden, jeg købte den, så det er jo udenfor reklamationstiden.

Men hvis den virkelig kræver en mindste strøm på 5A for at virke, er det da lidt af en klam fidus. Man vil helt sikkert opleve, at solceller giver lavere strøm end dette, og så går lidt af fidusen ved en MPPT lader jo fløjten.
@Ole, Jeg er helt enig med dig, at ..   Jan Thomsen 7.10.2018 |  19:25
@Ole,
Jeg er helt enig med dig, at Dan 1212H er noget træg og svær at få til at åbne. Min første solcelle var på 50 watt, 2,8 amp max. I høj solskin var der ikke noget problem med at få laderen til at åbne. Under mindre gunstige lysforhold ville den slet ikke åbne, eller hvis den var åben, hang den ofte i åben stilling, efter mørkets frembrud.

I år har jeg haft 160 watt solcelle, 8 amp max. Sommeren var fantastisk, jeg har af ren nysgerrighed, skamredet mit 75 Ah Yellow Top batteri på ca. 100 overnatninger.
Stort set aldrig i perioden medio april til medio september, har batteriet været under 60 % opladet.
I højsommeren har laderen været aktiv i ca. 12 timer i døgnet og jeg har været meget tilfreds.
Jeg pakkede sammen medio september, og kørte vognen på stald. - Jeg var en tur forbi vognen sidste uge. Batteriet er her tæt på afladet, kun beskyttet af boosterens indbyggede underspændingsbeskyttelse (sat til 10%).
Den eneste last på batteriet, er et modem, tv på st.by, og en bluetooth højtaler på st.by.
Jeg har tilsyneladende nogle lækstrømme, men solcellen/boosteren har ikke lavet en skid, det undrer og skuffer mig. - Jeg vil kører en tur omkring vognen mandag, og se om dagens solskin har haft nogen effekt.

Summa summarum, det er ikke korrekt, uanset fabrikanten siger det, at boosteren kræver min. 5 amp på indgangen.

Det vil være interessant at høre fra andre campister, hvilke erfaringer har i med Dan 1212H, og andre ladestyringer.
Jeg var nødt til at sætte en kontak..   Ole Gottliebsen 7.10.2018 |  22:10
Jeg var nødt til at sætte en kontakt (relæ) mellem booster og batteri, den æder strømmen når man stiller vognen væk, retfærdigvis står både hvilestrømmen størrelse og rådet om at man skal tage sikringen ud når vognen stilles væk i den medfølgende manual.

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail