Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Biler
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Hybrid biler (Kia Optima)  Martin J. 6.8.2018 |  19:02  
Jeg har været ved at undersøge lidt omkring Kia Optima Hybrid (plug-in), en flot bil med et overflødigshorn af udstyr. Men er der nogen med erfaringer omkring motoren?

Sælger(ne) mener ikke at der er et problem med hybrid og at el motoren nok skal være klar når der er brug for den, grundet dens opladning under kørsel.
Det kniber for mig at forstå hvordan el motoren ikke bare skulle rende tør for strøm inden for den første halve time og så er man ellers overladt til en 2.0L benzin motor, uden turbo.

Benzin motoren kan jo da også nok trække 1500kg campingvogn, men uden turbo bliver det en drøj affære.

Er der nogen med praktisk erfaring her? Evt. fra andre mærker og modeller?

Har ingen erfaring med Hybrid - men..   Jesper K. 6.8.2018 |  19:43
Har ingen erfaring med Hybrid - men set på en Passat GTE 1,4 benzin turbo + hybrid (plug-in).

Her turde sælger ikke love noget som helst, og ville den gang klart anbefale en 2,0 TDI. Vores campingvogn vejer 1.800kg Passat kan godkendes til 1.900kg (8% stigning)

Men... det var før diesel "skandalerne".

Har skrevet med en, som havde prøvet og kører ca. 2x 380km med større campingvogn. Han havde ikke manglet strøm til ekstra hjælp på noget tidspunkt, og mente nok den vil kunne klare noget længere ture sydpå.

I alm. vejr hvor det både går op/ned - vil den jo også lade på ned kørslerne, når der motorbremses. Men hvad hvis man render ind i en voldsom modvind ??

Normalt kører vi ca. 10km/l med vores 2,0TDI. Har prøvet så kraftig modvind over Fyn, at vi kun kunne trække i 4. gear (normalt 5 uden problemer, og 6. gear ind imellem). Forbrug ifølge computer 6-7km/l.
Her ville batteri hjælpen nok hurtigt blive brugt ??

Men som sagt ikke prøvet det.

I et campingprogram DK4 var der et ganske kort indslag med en campist, der har en Passat GTE. Han lød særdeles tilfreds, men ingen beskrivelse af hvilken størrelse vogn han kørte med, eller hvor lange ture han havde prøvet.

Overvejer for tid ny bil - og det bliver nok en 2,0 TDI igen :)

Mvh.
Jesper
Hej Jesper, jeg kan se du har haft ..   Martin J. 6.8.2018 |  23:09
Hej Jesper, jeg kan se du har haft nogen af de samme tanker som jeg selv.
Jeg har mest studset over Hybriderne fordi der for tiden er nogen rigtig gode priser at finde, men prisen kan jo være nok så god hvis vognen ikke egner sig til formålet.

Hidtli har jeg ikke haft held til at finde en ejer af Optima Hybrid der også kører med campingvogn, eller anden tung påhæng, så jeg har ikke andet end gisninger og formodninger at gå efter. Det er tydeligt for mig at de sælgere jeg er stødt på, ikke selv kører med campingvogn.

Vi kører normalt med en mazda 6 2.2 diesel som jo da aldrig mangler moment, men den er ved at være lidt bedaget.

Vi må se om der skulle hænde at melde sig nogen med en hybrid vogn :)
Iflg det seneste medlemsblad fra DC..   Egon Petersen 7.8.2018 |  19:17
Iflg det seneste medlemsblad fra DCU (07/2018) er der en der kører WV Passat GTE plug in hybrid fra 2016 med en Kabe Classic 520 på krogen. Passaten må trække 1.900 kg, og ejeren er vild glad for vogntoget.
på vores ferie mødte vi et hollands..   johnnyf 7.8.2018 |  19:32
på vores ferie mødte vi et hollandsk ægtepar som var ude og teste campingpladser for asci.
han kørte i i en toyota rav 4 hybrid og trak en hobby 460.
han var meget begejstret for bilens trækevne og han bemærkede stort set ikke at det var en hybrid han kørte i.
fik dog kun snakket ganske kort med manden, da de ikke lå på pladsen ret længe
Det har desværre vist sig, at ejere..   Bo Andersen 25.8.2018 |  7:22
Det har desværre vist sig, at ejere af Kia Niro plugin hybrid har problemer med bilen som campingtrækker.

Når batteriet er ved at være brugt op har den kun benzinmotoren på 105 HK med et drejningsmoment på kun 147 Nm. Det har givet ubehagelige oplevelser. En ejer på tur til Norge uden campingvogn skriver: "Jeg er på ferie i Norge nu, og ved kørsel opad, er det med at have så meget strøm på batteriet som muligt. Jeg har oplevet, at der kun var 2% tilbage ved kørsel op ad 10% stigning, og så sker der intet, når speeder trædes i bund. En bagvedkørende blinkede med lygterne, da jeg kørte 55, og jeg kunne ikke køre hurtigere."

Kia importøren er nu blevet bekendt med problemet, de siger "bilen godt kan trække kun ved hjælp af benzin motoren ved en maks hastighed på 80 uden stigninger."

Det må desværre konkluders, at Kia Niro PHEV ikke er anvendelig som campingtrækker.

Kia Optima PHEV er muligvis lidt bedre stillet, da den har en benzinmotor på 164 HK og 189 Nm. Det er nu heller ikke voldsomt mange kræfter.

Vi har selv en Golf GTE, og der har vi ikke tilsvarende problemer. Dels sørger bilen i hybrid mode altid for at have strøm på batteriet til hjælp for benzinmotoren, hvis det skulle blive nødvendigt. Den lader kontinuerligt batteriet op, så de to motorer arbejder optimalt sammen. Dels har den en benzinmotor med et moment på 250 Nm. Vi trækker en CV på 1.600 kg, og det fungerer helt overbevisende under alle forhold.
Det har desværre vist sig, at ejere..   Bo Andersen 25.8.2018 |  7:24
Det har desværre vist sig, at ejere af Kia Niro plugin hybrid har problemer med bilen som campingtrækker.

Når batteriet er ved at være brugt op har den kun benzinmotoren på 105 HK med et drejningsmoment på kun 147 Nm. Det har givet ubehagelige oplevelser. En ejer på tur til Norge uden campingvogn skriver: "Jeg er på ferie i Norge nu, og ved kørsel opad, er det med at have så meget strøm på batteriet som muligt. Jeg har oplevet, at der kun var 2% tilbage ved kørsel op ad 10% stigning, og så sker der intet, når speeder trædes i bund. En bagvedkørende blinkede med lygterne, da jeg kørte 55, og jeg kunne ikke køre hurtigere."

Kia importøren er nu blevet bekendt med problemet, de siger "bilen godt kan trække kun ved hjælp af benzin motoren ved en maks hastighed på 80 uden stigninger."

Det må desværre konkluders, at Kia Niro PHEV ikke er anvendelig som campingtrækker.

Kia Optima PHEV er muligvis lidt bedre stillet, da den har en benzinmotor på 164 HK og 189 Nm. Det er nu heller ikke voldsomt mange kræfter.

Vi har selv en Golf GTE, og der har vi ikke tilsvarende problemer. Dels sørger bilen i hybrid mode altid for at have strøm på batteriet til hjælp for benzinmotoren, hvis det skulle blive nødvendigt. Den lader kontinuerligt batteriet op, så de to motorer arbejder optimalt sammen. Dels har den en benzinmotor med et moment på 250 Nm. Vi trækker en CV på 1.600 kg, og det fungerer helt overbevisende under alle forhold.
Undskyld dobbelt indlægget. Fik en ..   Bo Andersen 25.8.2018 |  7:28
Undskyld dobbelt indlægget. Fik en fejlmeddelelse, som altså viste sig ikke at være korrekt.
Der kan læses mere om Kia Niro PHEV..   Bo Andersen 25.8.2018 |  7:38
Der kan læses mere om Kia Niro PHEV som campingtrækker her: https://kiaklub.dk
Før vi fik turbo diesel kørte vi i ..   Jesper K. 25.8.2018 |  21:23
Før vi fik turbo diesel kørte vi i almindelige benziner.
Fx. Ford Mondeo 2,0 st.car fra 1998.
Den havde 130hk/190Nm og trak da rimeligt let en Solifer 630NS - 1.600kg totalvægt. Både over Kasselbakkerne, Alperne og igennem Schwarzwald i Tyskland.

Så 164hk/189Nm burde vel også kunne klare det nogenlunde. Den er selvfølgelig i sig selv noget tungere end sådan en Mondeo.

Personligt ville jeg dog aldrig vælge en uden Turbo, da de bare giver så meget ekstra moment ved noget lavere omdrejninger.
Det må også kunne mærkes på motoryd..   Per Henneberg Kristensen 26.8.2018 |  8:49
Det må også kunne mærkes på motorydelsen, når et fladt batteri skal lades op? Det er trods alt ikke små mængder af strøm der skal "laves"?

Hvis man sætter bilen i frigear, så kan man se brændstofforbruget i tomgang. Denne er selvfølgelig afhængig af hastigheden.

På min helt almindelige diesel er forholdet mellem hastighed og brændstofforbrug 1,8, dvs kører jeg 60 km/t i tomgang, så kører jeg 110 km på literen. På rigtig gode dage, når batteriet er ladet op, kører jeg 120 km/liter. Når jeg har koblet klimaanlægget ind, så ændrer det sig lynhurtigt ned til - når det er værst - 1,2 - altså kun 72 km/literen.
Hej Per Du har ret i, at det natur.. Bo Andersen 27.8.2018 |  7:26
Hej Per

Du har ret i, at det naturligvis går ud over motorydelsen, når motoren skal lade batteriet op.

I vores GTE mærker vi ikke noget til det. Bilen afpasser ladestyrken efter behovet for trækkraft og ladestyrken varieres trinløst af automatikken. Faktisk er det kun under nedbremsninger, at der lades maksimalt på batteriet.

Det er interessant at følge, hvordan ladestyrken hele tiden balanceres . Det kan følges på instrumenterne.

Iøvrigt tømmes batteriet aldrig helt under normale forhold. Der beholdes altid en reserve. Ved igangsætning bruger bilen udelukkende elmotoren. Benzinmotoren kobles først til ved ca. 20 km/t. Ved jævn landevejskørsel med ringe belastning og ved bykørsel standses benzinmotoren ofte, og hvis man vil, kan man tvinge bilen til at køre på ren el (hvis der er strøm på batteriet) op til 130 km/t.

Ved blandet kørsel med vores Hymer på 1600 kg kører bilen godt 10 km/l (plus den strøm batteriet er ladet op med ved start). Det er ved strækninger på + 400 km med motorvejshastigheder på 100 km/t. På kortere strækninger er benzinforbruget lavere, da batteriet bidrager med en større andel.

Forstør Zoom

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail