Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Gør det selv
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

13-polet stik på VW Tiguan 2018  Thomas Jeppesen 20.4.2018 |  19:21  
Hej medcampister- Er der nogle som specifikt kender til virkemåden af det 13-polede elstik på en ny VW Tiguan 1,4TSI DSG fra 2018. Bilen er med originalt monteret el-klapbart anhængertræk, og stikdåsen er monteret direkte på selve trækkrogen og klapper dermed med ind under kofangeren, når trækket er klappet ind. Det er mine forældres bil, og de har en gammel campingvogn fra 1992 som er født med 7-polet stik. Jeg har hjulpet min far med at bygge vognen om til 13-polet stik, og vi har adskildt stelforbindelserne, således at vognens lygter får stel gennem ben 3 og indvewndigt lys + køleskab får stel fra ben 13, og plus fra ben 9. Vi lagde en ekstra ledning fra stikket og ind i vognen for at få den ekstra stelledning. Det virkede helt efter hensigten da denne operation var fuldført. Alt lys incl. blinklys og bremselys fungerede som det skulle, og der var strrøm til de indvendige lamper i vognen og til køleskabet. JEg er godt klar over at normalt benyttes ben 10 til forsyning af køleskab, men den der gamle campingvogn er for det første uden batteri og den har kun en strømkreds til indvendig forbrugsstrøm, derfor valgte far at benytte ben 9 i det 13-polede stik, således at der også var strøm fra bil til campingvogn med slukket motor- sådan som deres biler har virket siden 1979 hvor de begyndte at kører med campingvogn.

Nu til problemet. Mine forældre har altid haft en forlængerledning med til at forlænge ledningen på campingvognerns træktøj for det tilfælde at man ligger på en campingplads uden strøm og ikke kan komme til at holde med bilen så tæt på vognen så campingvognens stik kan nå direkte, og det har altid været en brugbar løsning. Vi købte derfor et 13 polet- både hun- og hanstik, samt et stykke 2X6 ledning på 5 meter til dette forlængerkabel. Vi forbandt plussen til ben 9 og stellen til ben 13 i både han og hunstikket. Og ja vi har kigget på det begge to og målt ledningen igennem med en gennemgangssøger og der er hul igennem som der skal være, men sættes denne ledning imellem bil og campingvogn, ja så fungerer det ikke- så kommer der ingen strøm ind i campingvognen. ????? Er der nogle som ved hvad der får sådan en moderne bil til leverer strøm ud af stikket. Hvis der ikke er stukket noget stik i bilen og man måler spænding mellem ben 9 og 13 så er der ingen ting, så bilen kan åbenbart se om der er anhænger på eller ikke, men er der nogle som nøjagtigt ved hvad der trigger det? Skal can-bussen kunne "se" lygterne på campingvognen for at den vil give spænding til stikket? eller måske noget helt andet. Det er nemlig sådan noget som er rart at vide hvis man står med problemer af den art langt ude i den svenske ødemark.

Slukker den mon ben 9 når i slukker..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 20.4.2018 |  23:05
Slukker den mon ben 9 når i slukker bilen efter lidt tid?
Nej det gør den ikke. Vi har også p..   Thomas Jeppesen 20.4.2018 |  23:50
Nej det gør den ikke. Vi har også prøvet at starte bilen og samtidig slukke køleskabet. Men desværre med samme magre resultat.
Træk en 6 kvadrat ledning med sikri..   P. Gug-Kjeldsen 21.4.2018 |  0:01
Træk en 6 kvadrat ledning med sikring fra bilens batteri+ hen til et sted tæt på bilens stik og klip den oprindelse forbindelse til ben 9 over! Forbind den nye ledning med ledningsstumpen fra bilens stik.
I øvrigt vil jeg ikke anbefale at lade køleskabet køre på bilens batteri, når bilen ikke kører. Det kan styres med et simpelt relæ i campingvognen - Og så kunne campingvognen med fordel få udskiftet pærerne til LED!
Tak for tippet mht. Ikke at lade kø..   Thomas Jeppesen 21.4.2018 |  0:17
Tak for tippet mht. Ikke at lade køleskabet kører på bilens batteri med stoppet motor. Men med lidt omtanke og et batteri som ikke er for gammelt og stort nok batteri, samt en generator som er i orden så skulle det nok kunne gå. Det har det gjort de sidste 40 år. Et rælæ eller en manuel kontakt er blot en fejlkilde mere og 12 volt kan altid kun have svært nok ved at nå frem til forbrugeren.
Måske man skal spørge en vw mand, f..   Jesper ( rhodocampist via Google ) 21.4.2018 |  8:22
Måske man skal spørge en vw mand, feks Per.

Glem det med 6 kvadrat, du har ikke brug for at trække den strøm.

Hvorfor ikke indsætte et billigt batteri i cv i stedet for?
Det virker med motor tændt? Altså med forlængerledning?

Der må være noget der er monteret forkert, hvis der er spænding ud på ben 9 når bilen er slukket, og du sætter forlænger i.

Ja så må forlænger være forkert monteret.
Det er din stel der er problemet, j..   Jørgen L. (Kalundborg) 21.4.2018 |  10:42
Det er din stel der er problemet, jeg vil tro at hvis du lægger en lus til de andre stel ben, gerne i begge stik.

Hvilken CV snakker vi om da eks. LMC skal have flere forbindelser for at virke på 12V udefra.

Mvh Jørgen
Jeg har et bud... Mange moderne bil..   S.L.L. 1.5.2018 |  7:58
Jeg har et bud...
Mange moderne biler lægger ikke 12 volt på den disponible i stikket hvis ikke bilen "kan se" et påhængskøretøj.
Når forlængerledningen "kun" indeholder de forbindelser der netop har med forbrugsstrøm at gøre og IKKE blinklys stoplys pos. lys osv. "tror" bilen ikke "der er noget bagefter" og tænder så ikke for strømmen til de disponible ( ladning og konstantstrøm)
Hvilket jo egentlig er meget godt da man så ikke risikere at der er 12volt unødigt til stede i stikket ( ir osv.)
Desuden tror jeg også bilen "lukker ned" for den disponible efter et stykke tid via en timerfunktion for at beskytte "sig selv" mod dybafladning.
Ja moderne biler er jo næsten selvtænkende og også på dette område.
Parentes bemærket opdagede jeg ovenstående på min egen Mercedes der fungere på præcis denne måde.
hej træk den ledning uden om alle p..   Erling Jensen 1.5.2018 |  10:28
hej træk den ledning uden om alle problemer om den skal være 6 kvadrat eller mindre
er jo ikke et spørgsmål om stor strøm men om spændingstab den skal jo trække køleskabet ?
mvh
Helt og aldeles uden at skulle gøre..   Flemming Udbjørg 1.5.2018 |  10:59
Helt og aldeles uden at skulle gøre mig klog på området, vil jeg fortælle om et tilsvarende tilfælde, hvor der ikke gik fuld strøm til en campingvogn når stikket blev sat i bilens 13-polede stik, men hvor alt virkede perfekt, når en anden campingvogn blev koblet på samme stik.

Begge stik på CV'erne var helt ens monteret, og ledningerne i bilens stik svarede helt til de to CV-stik!

Der blev brugt mange gode timer og trukket på flere gode venners råd - uden at det hjalp. Så blev bilen kørt på mærke-værksted, hvor man på 2 minutter fandt problemet:

Der er i bilens 13-polede stik en lille "kontakt" , som skal aktiveres, når hanstikket fra CV'erne sættes i. Ikke alle 13-polede hanstik kan påvirke denne lille tryk-kontakt - og så kommer der ikke korrekt strøm fra stikket.

Løsningen var, at skifte det ene hanstik på en af CV'erne, så det var præcis det samme som på den anden CV - og så virkede alt efter hensigten.

13-polede hanstik er altså ikke altid magen til andre 13-polede hanstik! Nogle af dem kan ikke påvirke den lille kontakt på hunstikket, som skal påvirkes af kappen på hanstikket.

MÅSKE er det her problemet ligger???
Hej Flemming. Din løsning lyder sær..   Egon Petersen 1.5.2018 |  11:53
Hej Flemming. Din løsning lyder særdeles interessant. Er der nogen bestemt måde man kan se på hanstikket om det påvirker kontakten eller ej? Eller er der et bestemt mærke hanstik man skal have fat i?
FU har helt sikkert en pointe. Bile..   P. Gug-Kjeldsen 1.5.2018 |  12:57
FU har helt sikkert en pointe.
Bilens stik kan have en kontakt, der "føler" om der er tilkoblet en anhænger. Denne kontakt kan så via elektronik fx frakoble bilens tågebaglygter.
mvh Gug, GSM
Jeg kan ikke fortælle hverken fabri..   Flemming Udbjørg 1.5.2018 |  15:47
Jeg kan ikke fortælle hverken fabrikat eller andet for det rigtige stik.

På det hunstik som sidder på min bil sidder der "hovedet af en lille rund pind" inde i venstre side af kransen som kappen på hanstikket går ind i - ud for klokken ca. 8-9, når jeg ser på stikket så der nederst klokken 6 er et tydeligt firkantet styrehak.

Håber det var forståeligt. Du skal helt ned på knæ og have en lygte med, for at få øje på dimsen.

Når den trykkes ind, tror stikkets styrerelæ, at der er en campingvogn på krogen, og så virker strømmen i alle dele af stikket.

Når stikkene på 2 forskellige campingvogne ikke giver strøm til den ene vogn, må forklaringen ligge i, at denne vogns hanstik, ikke får "tændt" hunstikket.
Jägerstik klarer opgaven med frakob..   V. Pedersen 1.5.2018 |  17:29
Jägerstik klarer opgaven med frakobling af tågebaglys - hvis det er monteret korrekt.
mvh

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail