Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Færdselsregler
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

DK Tempo 100 reglerne er udsendt  Sten 30.6.2016 |  17:57  
af Færdselsstyrelsen.

www.fstyr.dk

Skal der finlæses :-) følg link der ses i højre side af meddelelsen.

mvh

Forstør Zoom

Må tydske tempo100 køretøjer nu (s.. Sten 1.7.2016 |  8:22
Må tydske tempo100 køretøjer nu (snart) køre tempo 100 i DK ? Eller er det bare "madding" der tekstmæssigt er lagt ud for vores sydlige naboer. Er man bare tidligt ude eller hvad har man tænkt på

Skal de bare købe et Dansk T 100 mærke og kan så :-))

Nogen der har set noget andre steder i pressen?

Jeg citerer fra meddelelsen der linkes til over dette:

"Blandt de betingelser, der skal være opfyldt, er, at påhængskøretøjet skal være godkendt og registreret i DMR til Tempo 100-kørsel, og at påhængskøretøjet er forsynet med et dansk Tempo 100-mærke.

Kravet om registrering af påhængskøretøjet i DMR gælder dog ikke for udenlandsk registrerede påhængskøretøjer."
:...

Jeg går stærkt ud fra at danske køretøjer der er tysk tempo 100 godkendte - er registreret i Tyskland, men er det man ser her mon første varsel om, at man er ved at være enige om et eller andet?

mvh

Billedet: :-) www.hverdagogfest.dk

Forstør Zoom
Der arbejdes fortsat på sagen - det..   Flemming Udbjørg 1.7.2016 |  10:17
Der arbejdes fortsat på sagen - det er dagens status.

En dansk Tempo 100 godkendelse giver derfor lige nu ikke lov til at køre 100 km/t i Tyskland.

En tysk Tempo 100 godkendelse - også udstedt via syn i Danmark - giver ikke lov til at køre 100 km/t i Danmark. Jeg tror den nye regel kommer til at betyde, at alle danske vogne med tysk Tempo 100 må dele sig i 2 grupper: Dem som vil kunne køre Tempo 100 i Danmark, skal have deres vogn til syn (nye danske synsregler) og dem der ikke vil have sin vogn til syn, må kun køre i Tyskland.

Og så er det endda muligt, at man (tyskerne) vil lave en regel-ændring, så en nugældende Tempo 100 tilladelse bliver tidsbegrænset - f.eks. 2 år! - så alle nye tilladesler herefter alle vil være med vogne, som er synet hvert 2. år.

Derfor: Intet nyt - blot præciseringer af status.

Men alle tror da på, at der kommer en gensidig aftale, så en tysk godkendlese vil være accepteret i Danmark - men at deanske vogne med tysk godkendlese fremover skal til syn hvert 2. år.

Og det forventes også, at en dansk godkendelse vi give adgang til at køre efter Tempo-reglerne i Tyskland.

Både danske og tyske campingvogne med Tempo 100 skal til syn hvert andet år. Det har været gældende for tyske vogne i årevis, men ikke gældende for den tyske godkendelse af de danske vogne, da tyskerne ikke kan fastsætte synsregler for danske køretøjer. Så det gør vi da bare selv - og så står der 1:1.
Sten Jeg tror ikke danske vogne er..   Steen 1.7.2016 |  11:33
Sten

Jeg tror ikke danske vogne er registreret i det tyske motorregister, så ville de vel også få tilsendt en tysk registreringsattest :-)

Når du får en tysk godkendelse betaler du kun for godkendelsen.

Når du får en dansk godkendelse skal du betale både for godkendelsen og et registreringssyn.

vh
Steen
Typisk dansk, ved dansk tempo 100 s..   B, Jørgensen 1.7.2016 |  21:22
Typisk dansk, ved dansk tempo 100 skal man have/medbringe en erklæring fra producent, som bekræfter at bil er med blokeringsfri bremser (ABS):
Hvor finder du den regel BJ ?..   Flemming Udbjørg 1.7.2016 |  22:19
Hvor finder du den regel BJ ?
Reglen er beskrevet under 1. baggru..   P. Gug-Kjeldsen 1.7.2016 |  22:37
Reglen er beskrevet under 1. baggrund imeddelelse 1996:
www.fstyr.dk
mvh
Og endnu mere vanvittigt er særregl..   B, Jørgensen 1.7.2016 |  22:42
Og endnu mere vanvittigt er særreglen i DK, om at man kan køre tempo 100 UDEN ABS på trækkende køretøj.
Hvor sikker er mon lige det, Dooohhhh.
Og det er i bilag 3...   B, Jørgensen 1.7.2016 |  22:43
Og det er i bilag 3.
Af bilag 3 til bekendtgørelsen frem..   P. Gug-Kjeldsen 1.7.2016 |  22:51
Af bilag 3 til bekendtgørelsen fremgår, at for CAMPINGVOGNE er det ligegyldigt om bilen har abs eller ej, hvis campingvognen har en stabiliseringsanordning.

Hvis campingvognen ikke har stabiliseringsanordning skal bilen have abs for en godkendelse, hvor campingvognens totalvægt højst må være lig med bilens tjenestevægt.

I andre tilfælde skal bilens tjenestevægt udgøre 125 % af campingvognens totalvægt.
mvh
Dette krav om dokumentation for ABS..   Flemming Udbjørg 1.7.2016 |  23:23
Dette krav om dokumentation for ABS er jo ikke noget nyt! Det har været gældende for alle os, som fik Tempo 100 til Tyskland - og det klares fint uden at have papirer med, da denne oplysning står registreret i den database, som synsfirmaet anvender.

Spørg dit synsfirma - den er god nok.
FU, der er ikke, i tysk TP100, krav..   B, Jørgensen 2.7.2016 |  9:25
FU, der er ikke, i tysk TP100, krav om at du skal medbringe en fysisk erklæring, fra producent, om at den trækkende bil er udstyret med ABS.
Det er kun en bøvet regel gældende for dansk TP100.
Jeg forstår ikke helt jeres snak om..   H@ns 2.7.2016 |  9:37
Jeg forstår ikke helt jeres snak omkring ABS, og om man skal have papirer eller ikke med på dette ved Tempo 100 godkendelse.

I fredags d. 1/7 blev min CV godkendt til dansk Tempo 100, har i forvejen en godkendelse på den tyske, og jeg havde ikke papir med hvor der stod at den trækkende vogn har ABS, Opel Astra 1,6 diesel fra 2014.

Jeg tror al snakken kun handler om, om man vil have synet sin CV eller ej, for min skyld kunne de godt indføre periodisk syn på samtlige campingvogne og trailere, hvert andet år, måske folk så var lidt mere opmærksomme på, hvad det var de trækker rundt med.
Du kunne i princippet hægte CV'en b..   B, Jørgensen 2.7.2016 |  10:32
Du kunne i princippet hægte CV'en bag på cyklen og få den tempo 100 godkendt i synshallen.
Godkendelsen omhandler kun CV, men øvrige krav til trækkende køretøj skal være opfyldt vedbrug af hastigheder tempo 100 tillader.
Det nye ved den danske regel er, at du skal medbringe en erklæring på at din Opel Astra har ABS, ved kørsel i DK.
Der er flere herinde der mener at s..   Stig Lautrup 2.7.2016 |  11:12
Der er flere herinde der mener at sikkerheden ville blive meget større hvis alle blev tvunget til syn hvert 2 år, men de gange jeg har fået synet campingvogn har synsmanden blot konstateret at der var støddæmpere,
bremser og slingerbremse på CV'en det er ikke blevet afprøvet om tingene rent faktisk virkede,og hvad er det så egentligt værd.
Jeg klare mig uden syn og med mit tyske mærke så længe det går. men holder alligevel min CV 100% i orden, helt uden tvang.

mvh
Stig
H@ns Ja men hvorfor skulle det dog ..   Kjeld L Kristensen 2.7.2016 |  11:19
H@ns
Ja men hvorfor skulle det dog gøre at folk er mere opmærksomme på hvad de trækker rundt med, hvis CV'en synes hvert andet år?
Et syn fortæller jo kun at vognen var OK på synsdagen og er jo kun lovens mindstekrav.

Et personligt ansvar for funktionalitet gælder jo hver gang vognen trækkes ud.

Skulle der være folk som ser "let på tingene" Vil de ved tvungne syn jo holde sig dertil og mon ikke selv de inderst inde ved, at dette ikke er nok.

Er det nu ikke den gamle sang "Når jeg skal have en regning skal vi alle have en regning"
Lidt omskrevet
Når min vogn skal til syn skal alle til syn,

Som ligger til grund for din udtalelse
1) det er vel CV der skal tempo 100..   John Ahrenkiel 2.7.2016 |  11:19
1) det er vel CV der skal tempo 100 godkendes, og ikke vogntoget?
2) jeg må vel godt køre med en tempo 100 godkendt CV efter min bil uden ABS, hvis blot jeg kører 70/80 km/t?
3) hvis en synsfætter ikke kan se om en bil har ABS, skulle han ikke være synsfætter!

mvh John
Oplysning om bilens antiblokeringsa..   P. Gug-Kjeldsen 2.7.2016 |  11:21
Oplysning om bilens antiblokeringsanordning vil kunne findes under typegodkendelser fra fstyr.dk.
H@ns og ligesindede vil jeg foreslå, for en sikkerheds skyld (velkendt markedsføringsparameter), at få foretaget et frivilligt syn mindst hvert kvartal, for det kunne jo ske....
Seriøse overvejelser sætter omkostningerne i forhold til gevinsterne. Regnestykkets resultat afhænger af på hvilken side, man står. Synsforretningerne og deres ansatte er de sikre vindere.
mvh
Tak Om det med kravet til tempo 10.. Sten 2.7.2016 |  11:39
Tak

Om det med kravet til tempo 100 kørsel med en tempo 100 godkendt anhænger og en bil uden ABS

forstår jeg det til at man på vognen kan ha enten antislingrekoblingen (er det rigtigt?) eller ATC (hvilket hvis den ellers virker :-) af mig regnes langt bedre.
Er det tid til få et forbedret 13 polet stik der altid giver sikker tilslutning?


Hvad med anhænger genkendelse i bilens stabilitetens system, via trailerstikket.

Klart at man med det i bilen allerede har ABS men kan det tænkes at man med det ikke behøver stabilitets anordninger på anhængere. Ja bremser og støddæmpere på den er vel standard, basale for de fleste der vil køre hurtigt (og kunne bremse) :-)



Jeg kan huske at der i begyndelsen blev spekuleret på om det ville arbejde rigtigt sammen med ATC, Hvilket der vel egenlig ikke burde være noget til hindre for.

Man forlanger ABS men er der points for også at ha trailergenkendelse i bilens stabilitetssystem ?

Billedet: Hvad med os, hvor må vi være? ... ... :-))

www.hverdagogfest.dk

Forstør Zoom

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail