Hovedområder
Arrangementer /træf
Autocampere
Biler
Camping i TV
Campingnyt
Campingpladser i DK
Campingpladser i udl.
Campingvogne
Digital TV
Diverse
Efterlysninger
Fortelte og telte
Gode råd
Konkurrence
Køb og salg (Udstyr)
Mit vogntog
Navigation
Ny campist
Personlige sider
Rejseinspiration
Storebæltsbroen
Udstillinger
Udstyr og Tilbehør
Vintercamping
Debatforum på diverse mærker
Alle områder (liste)
Alle områder (detalj.)
Betingelser
Hjælp:
Oprette ny tråd eller svar på indlæg
Caravelair debatforum
Fold alle indlæg sammen

Titel Forfatter Dato

Isotherm XL Freeze kompressor køleskab  martin larsen 15.8.2013 |  20:53  
Hejsa
Er lidt i tvivl om hvor længe dette køleskab reelt kan kører på et 12v 90amp fritidsbatteri.
I følge brochurematerielet fra Caravelair bruger køleskabet 45W, og jeg har læst et sted at køleskabet kan kører 13 timer på et 90 amp fritidsbatteri.
Men jeg har læst fra en anden her på forummet at deres køleskab kan kører i 3 dage på et batteri, og i juni nummeret af dcu bladet var der en artikel om en der havde efter monteret et 115l kompressorkøleskab i hans cv, og han med 2stk 100amp fritidsbatteri kunne kører mindst 4 dage med køleskabet uden at batterierne blev ladet op.

Kan man regne ud hvor længe et batteri kan holde køleskabet kørende? eller er der nogle af jer andre der har erfaringer med kompressorkøleskabe samt Isotherm xl freeze??

mvh


Martin

Umiddelbart er oplysningen om 45 W ..   Kjeld L Kristensen 15.8.2013 |  21:51
Umiddelbart er oplysningen om 45 W ikke tilstrækkeligt til at udtale sig om skabets forbrug
Er skabet tilsluttet en time og er det 45Wh (Watt timer) der menes, vil det
på et døgn max have brugt 24x45 = 1080Wh eller 90 Ah
antager vi at vi tillader en udladningen fra batteriet på ca 50-60% passer de 13 timer derfor.

Men nu kører et køleskab jo normalt ikke hele tiden, og sædvanligvis opgiver man for de små kommercielle køleskabe et årsforbrug, altså det forbrug køleskabet ved dets samlede køretid har haft over et år

Nu ved jeg ikke hvor stort det pågældende køleskab er, men for et 100 liters kompressorskab kan vel regnes med 150-170 kwh/år hvilket jo giver et døgnforbrug på ca 0,43kWh altså ca 35 Ah, så nu passer det med de udsagn som er givet om betydeligt længere driftstid

Jeg ved ikke om du af dette blev klogere, men kun at opgive 45 W er altså et vidt begreb der skal nogle gennemsnitsberegninger til.

ER det imidlertid det gennemsnitlige forbrug er det jo det dobbelte af kommercielle småskabes forbrug, men det forbruger dog mindre en halvdelen af det vore Absorbationsskabe i campingvognene sædvanligvis bruger.
Det er på 150 liter..   martin larsen 15.8.2013 |  22:24
Det er på 150 liter
Hej Martin Mit ovenstående indlæg..   Kjeld L Kristensen 16.8.2013 |  10:08
Hej Martin

Mit ovenstående indlæg var "fra hoften"
Jeg har om det omtalte køleskab set at køleskabet har et forbrug på 45W i timen. En lidt mærkelig oplysning, som måske burde uddybes mere.
Men! med denne melding må man sige at forbruget pr døgn er det jeg opgav på 1080Wh (1,08 kWh/døgn. eller 394 kWh /år
Det vil imidlertid stadig i forhold til et traditionelt absorbationsskab på ca150 liter ligge på 1/2 - 1/3 af dette skabs forbrug. Altså en væsentlig besparelse på såvel el som på gas

Men!
Et tilsvarende moderne almindeligt A+ kompressorskab skab vil ikke som jeg angav bruge 150-170 kWh /år men kun ca 120 kWh, og da vil det jo på årsbasis ligge på ca 3 x A+ skabets forbrug.

På dit Batteri vil jeg mene at de 13 timer svarende til en overnatning er max. idet du vel også skal bruge lidt strøm til din mover. Problemet er så om du næste dag kan få den indkørt den tabte kapacitet således du igen får fuld kapacitet når du om aftenen igen skal bruge denne

Med ovenstående anser jeg batteridrift under overnatning for tvivlsom, og vil anbefale at søge nettilslutning.
Økonomi Som fastligger er der en fo..   Bent H 16.8.2013 |  11:48
Økonomi
Som fastligger er der en fordel ved et kompressorskab, så længe, at el-prisen er 'fornuftig'.
For nomader og week end campister bliver det hurtigt en dyr affære, da strømtilslutning jo normalt ligger på 30 - 50 kr. / døgn.
Om sommeren (når der ikke er tændt for el-varme), er det nogle dyre kWh, da de fleste jo kun bruger lidt strøm til lys og TV - og til kompressorkøleskabet, 'som jo næsten intet bruger'.
Hvis man bruger absorbtionsskabet, er der rigelig 'plads' til strømforbruget hvis man er
tilsluttet 'landstrøm' (ca. 3 kWh/døgn).
Det koster 7 - 8 kr. i døgnet at køre køleskabet på gas, hvilket jeg mener må være en god forretning, hvis man kigger på prisen for strømtilslutning, og der er akkumulatorer i vognen der har stor nok kapacitet til lys, TV og de andre små el-ting.
En anden kæmpefordel (udover at man er uafhængig af 'landstrøm') er, at man slipper for støjen fra et kompressorkøleskab, som alt andet lige forstyrer nattesøvnen (selvom de er 'næsten' lydløse).
Overvejer man at skifte det 'gamle' køleskab ud med et støjende kompressorskab, kommer man nok af med ca. 7000 kr. inden man er færdig - for den pris kunne man også overveje solceller, der vil være i samme prisklasse for et anlæg af 'fornuftig' størrelse, og dermed blive helt uafhængig (hvis man f. eks. overnatter på Autohof i Tyskland).

:-)

Bent H
Hejsa Har også overvejet solceller..   martin larsen 17.8.2013 |  10:47
Hejsa

Har også overvejet solceller på taget. Så kunne det jo være man kunne blive 100 procent uafhængig af 220 volt. Og samtidig være sikker på at kompressor køleskabet har strøm nok. Kan se at det kan lade sig gøre at få solceller monteret for omkring 4500 kr
Hej igen Martin Læste lige et godt ..   Kjeld L Kristensen 18.8.2013 |  17:15
Hej igen Martin
Læste lige et godt indlæg af Jan Petter vedrørende solceller,
www.campingferie.dk

Jeg kom til at tænke på dig idet du jo skal have ret stor og sikker solcellekapacitet hvis du vil have dit batteri godt rustet til at drive det omtalte køleskab. under alle vejrforhold
Hej Ja du må vi se. Det vil max v..   martin larsen 18.8.2013 |  17:38
Hej

Ja du må vi se. Det vil max være tale om en nat uden 220 volt. Som f.eks på en rasteplads i tyskland på vej syd over. Vi har ikke købt campingvognen endnu. Vi overvejer stadig. 140000 kr er rigtige mange penge for en campingvogn, så det skal overvejes grundigt.
Hej. Overvejer at få sådan et 150l..   Jesper K. 26.9.2018 |  10:03
Hej.
Overvejer at få sådan et 150l Isotherm kompressor skab i vognen, istedet for mit 190l Domestic, som aldrig har fungeret tilfredsstillende.

Når skabet er mindre, hvordan får man så lukket / isoleret bag køleskabet, ud til ventilations hullet og skorstenen i taget?

Tænker mest på når man er på ski-/vinterferie i Alperne eller Norge/Sverige

Mvh.
Jesper K.
Kører med et forbrug på 45 Watt køl..   Palle K. Jensen 26.9.2018 |  10:32
Kører med et forbrug på 45 Watt køl, 75 Amp akkumulator og 150 Watt solcelle og det spiller max.
Selv i overskyet vejr, for solcellen kræver ikke nødvendigvis sol, men bare lys.
Jesper K. Hvad med blænde åbningern..   Steen 26.9.2018 |  21:03
Jesper K. Hvad med blænde åbningerne af bagved skorsten og riste?
Steen. Tror jeg må være løsningen...   Jesper K. 27.9.2018 |  9:15
Steen.

Tror jeg må være løsningen. :)
Må kunne skære en 5cm flamingo plade til, så det lukker ventilationshul i siden, og skorsten i taget.

Der skal vist være lidt cirkulation ved kompressor skabet, men nok ikke så meget som det gamle absorptions køleskab.

Jesper
Alle skal have luft (ventilation). ..   P. Gug-Kjeldsen 27.9.2018 |  11:00
Alle skal have luft (ventilation).
Hjemmekøleskabe skal også have afstand til bagvæg for at kondensatoren kan blive afkølet. Den "kolde" luft skal kunne komme ind forneden og den varme komme væk foroven. Jo bedre ventilation, des mindre arbejde for kompressoren og mindre strømforbrug.
mvh Gug, GSM
Ventilation top/bund, sider og bag ..   Jesper K. 27.9.2018 |  20:41
Ventilation top/bund, sider og bag er vel godt nok?
Bag køleskab burde der stadigt være 10-15 cm, selvom man lukker ventilationshullet.
Et stort hul i siden, hvis man er på ski-/vinterferie er derimod næppe godt?
Kompressor kan vist ikke fungere under 0gr. Hvis der så minus 20-25gr lige på den anden side af hullet, kunne kompressoren vel få problemer ??

En polar med fabriksmonteret kompressorkøleskab, har ikke ventilationshus og skorsten.
KABE havde udstillet en i Sverige, med eftermonteret kompressorkøleslab. Også her var siden og skorsten lukket helt til.

Kunne godt tænke mig at høre fra dem heri, som har fået et eftermonteret.
Hvordan er der blevet der isoleret ved køleskabet?
Jeg kan se at jeg for 5 år siden ha..   Kjeld L Kristensen 29.9.2018 |  10:51
Jeg kan se at jeg for 5 år siden har "kloget" mig i denne tråd, Lad mig derfor fortsætte med et par betragtninger.
Principielt er der vel ikke forskel på vore husholdningsskabe hjemme i boligen og så et kompressorskab i campingvognen.

Der skal jo også borttranporteres varme fra køleskabet der hjemme. Denne varme stammer jo dels fra de tab som findes når køleskabet kører samt den varme som skal "Varmeveksles" fra det indvendige i køleskabet. ( sker via kondensatoren bagpå.

Når det kun er nødvendigt at sørge for at denne luft kan cirkulere ud i køkkenet derhjemme, kan det vel også være det samme hvis den cirkulerer ud i CV'en.


Absorptionsskabets varmelegeme har jo et langt højere effektforbrug end kompressorskabet, hertil kommer at køretiden er meget længere på absorptionsskabet.
Et sådan 100 l Skab bruger sædvanligvis 120 W og gennemsnitlige timeforbrug
105 W = 2500W/døgn der alt sammen skal bortventileres,


Kompressorskabet har til sammenligning en tilslutningseffekt på 45 W hvor af en væsentlig del går til at drive kompressoren og en mindre del er tab. hertil kommer at driftstiden er meget kort og vel kan sættes til 0,4-0,5 kwh/døgn hvoraf vel kun 20-30% er varmetab som skal borttransporteres

At skabe 5 grC i begge køleskabe giver vel det samme "varmevekslingsforbrug"

Håber du kan bruge dette som jo i sin konklusion giver PG-K ret, der skal ventileres , men det burde vel ikke være nødvendigt at ventilere til det fri og slet ikke ved ophold i frostgrader.
Bagpå vores kompressorskab er der m..   Steen 1.10.2018 |  16:50
Bagpå vores kompressorskab er der monteret en blæser for sikre nok ventilation. Ved det da der blev sendt en servicemand forbi for skifte den til en mere støjsvag model en den oprindelige. Ikke fordi vi havde kunnet høre den, men det var åbenbart nogle i den modelserie der larmede lidt. Vores vogn er en Polar fra 17
Hej Steen Det ville jeg gerne høre ..   Kai Hansen 2.10.2018 |  12:24
Hej Steen
Det ville jeg gerne høre lidt mere om
Vi har også en Polar fra 2017 med kompressorskab.
Vi var i sommers i sydfrankrig og jeg kunne fornemme at kompressoren kørte i døgndrift så uden at være på 220 v forsyning ville akkumulatoren hurtig blive tømt
Skabet bruger 6 ampere når kompressor kører så med en 90 atimers akkumulator kan man jo godt regne ud hvor længe man kan undvære 220V
Er der andre med samme effaring og hvad er løsningen
Et absorbtionsskab kan trods alt køre på gas, den mulighed har vi ikke
venligst
Kai Hansen
Jeg har et dometic coolmatic hdc 19..   Jørgen L. (Kalundborg) 2.10.2018 |  19:08
Jeg har et dometic coolmatic hdc 195 kompressor skab på 190 liter.
Det har jeg sat på udgangen til min solcelle regulator som jeg kan aflæse med bluetooth.
Og da det er eneste forbrug der er på den udgang, har jeg kunne følge med i forbruget, og det ligger i mellem 0,6 KWh og 0,9 KWh dvs. i AH mellem 50 og 75.
Dog steg forbruget helt op til 1 KWh i 30-33 grader i Kroatien.

Så nej et 90 ah akkumulator rækker ikke langt da denne ikke bør aflades med mere end 50%.

Jeg har så i stedet investeret i 3 x 50 Ah lithium batteri som så i ren effekt vil svare til ca. 300 Ah blysyre akkumulator.
dertil så 2 x 100 Watt solcelle med en MPPT regulator.
Men selv ikke det er nok i eks. slut august lå vi 2 dage i på Düsseldorf udstillingen, hvor vi fik ca. 40Ah ind fra sol men mistede som sagt så 60 Ah alene til køleskabet, dertil kommer så det alm lys etc.
Men vi følte ikke at vi var ved at løbe tør.

Der er mange fordele ved Lithium men der er også ulemper.

Mvh Jørgen
Hej Jørgen Vi konstaterede probleme..   Kai Hansen 2.10.2018 |  19:30
Hej Jørgen
Vi konstaterede problemet på vej hjem hvor ladning fra bilen var slået fra
Da vi kom hjem kunne moveren ikke virke da spænding på akkumulator var under 11 v
Hvad vil være den billigste løsning for at forbedre levetiden så man kan overnatte en nat uden 220v
venligst Kai Hansen
Det vil nok være at investere i Lit..   Jørgen L. (Kalundborg) 2.10.2018 |  20:00
Det vil nok være at investere i Lithium, da du kan aflade disse med ca. 97%.

Men hvis det kun er en nat ca. 10 timer vil det jo svare til 60 ah / 2,4 = 25 AH så der vil du stadig have 25 ah tilbage ved et 50 Ah til 1995 kr vægt 8 kg.
Lader du når du køre er der jo strøm igen til næste overnatning.

En fordel ved det mærke jeg bruger er at 230 volt lader bruger du blot din alm lader og har booster på bruger du blot denne, der skal altså ikke noget specielt til disse batterier fra www.lithiumpro.dk

Men det vi være et minimums setup.
Men desværre bør du være obs på at de IKKE må lades hvis deres temperatur under 0 grader, du må gerne bruge fra dem.

Mvh Jørgen
Hej Jørgen Tak for din interesse fo..   Kai Hansen 2.10.2018 |  20:46
Hej Jørgen
Tak for din interesse for emnet men jeg forstår ikke at du stadig har 25 Ah tilbage på et 50Ah akku når du har afladet i 10 timer og mener du man skal erstatte det indbyggede 90 Ah akku der er leveret med vognen med et lithium pro
du kan evt kontakte mig på tlf 30267233
vh
Kai
Hei Jørgen L. Det er svært interess..   Jan Petter 3.10.2018 |  15:51
Hei Jørgen L.
Det er svært interessant det du skriver om ditt Dometic. Jeg har i dag en Dethleffs 760 Exclusiv med Dometics 8551. Jeg har i bestilling en 2019, men har lenge tenkt på å bytte ut absorbsjonsskapet til et kompressorskap.
Jeg har som du solceller, 2 stk 160w, samt 125Ah LifePo4 fra TopBand. Vi var også i Düsseldorf i august, og jeg fikk se Dometics nye 10-serie. 10.4, som er kompressor-serien, som dessverre leveres kun som 70 og 90 liter.

Til vår nye vogn så skulle jeg gjerne få et kompressorskap, men fabrikken leverer kun Dometic 8551 til denne vognen. Hvilken vogn har du, og har du byttet skap eller er dette kompressorskapet levert fra fabrikk?. Polar har hatt dette som mulighet vet jeg. Jeg har også en sinus Inverter som kan gi 230V til et nytt skap, men jeg tror at det kompressorskapet som du har er bredere enn Dometics 8551, som er 523mm med mer bredt, høyden er 1245 med mer og dybde er 622.mm.

Når det gjelder lading så er det mye forskjellig info å finne på www. Noen sier at de ikke skal lades, mens jeg leser hos en importør at de kan lades med inntil 0,1C ned til minus 10 gr. 0,1C tilsvarer 1/10-del av kapasiteten, DVs inntil 10A på et 100Ah Litium-batteri.
Jeg har nå denne weekenden tatt ut mitt LiFePo4 og erstattet det med et AGM-batteri. Jeg har itillegg til solcellene også en Blue Smart lader ra Victro, denne kan lade både Litium og AGM/GEL. Og ladespenning kan endres. Jeg lader med kun 14V, og deretter ned til 13,8 om jeg husker rett når jeg bruker Litium. Kanskje jeg husker feil her, så ikke ta ta ladeverdiene for å være riktig. Men det er viktig å ikkel ade Litium-batteri med for høy spenning. Jeg fikk et tips fra en som har 1000Ah LifeYPo4 (yttrium på anode og katode) om å sette ladespenning litt ned.
Men det har nå kommet en forbedrring på ladeegenskapene, her er en link til et LiFePo4-batteri som varmes opp og da kan lade spenning økes:

https://seatronic.no
Det ble litt feil i posten over. La..   Jan Petter 3.10.2018 |  15:54
Det ble litt feil i posten over. Laderen er en BlueSmart 15A fra Victron.
Hej Jan Vi har skiftet vores 8555 ..   Jørgen L. (Kalundborg) 3.10.2018 |  16:35
Hej Jan

Vi har skiftet vores 8555 (samme serie som dit) ud med kompressor skabt, da vi havde en masse fejl og problemer med det.

Vi har en LMC scandica 706D fra 2013, nu med 3 x 50 ah Lithium og 200 watt solcelle med Victron MPPT 75/15 regulator og som lader og booster, den gamle original monteret schaudt lader/booster/strømforsyning.

Jeg har haft kig på Victron bluesmart IP67 25 ampere, men syntes ikke at den kan ændres i spændingen ? andet end til li-ion 14,2 volt

Victron mppt er sat til ikke at lade under 5 grader.

Disse Lithium fra www.lithiumpro.dk skal blot have eks. 14,4 volt, men man skal huske at man ikke må lade på dem ved temperatur i dem på mindre end 0 grader, man må gerne trække strøm fra dem ned til minus 20

Mvh Jørgen
Mer info om oppvarming av Litiumbat..   Jan Petter 3.10.2018 |  16:37
Mer info om oppvarming av Litiumbatteri:

https://skanbatt.no
Jeg tror du har litt rett ang Victr..   Jan Petter 3.10.2018 |  16:45
Jeg tror du har litt rett ang Victron BlueSmart. Ladevalgene er som følger:
-14,4V
-14,4 V+recondition
-High 14,7V
-High + recondition 14,7V
-Li-ion
Og et valg mellom 4A eller 15A på min 15A lader.

Jeg forveksler litt med innstillingene på 100/30 Victron MPPT. Der kan du endre til eksakt verdi slik du selv ønsker, f,eks 14,02V

Deltag i debatten

Du skal være logget ind for skrive eller redigere i vores debatforum

E-mail  
Password  
Husk mig  

Er du en ny bruger af vores debatforum, kan du oprette en profil her

Har du glemt dit password?

Fortvivl ikke. Udfyld din e-mail adresse herunder, og vi sender dig straks et nyt.

  E-mail